Tuesday, May 22, 2007

aku beli ikan koi bole terbang macam superman

aku dah malas nak amik tau pasal ikan2 dalam aquarium yg ben bagi aku masa birthday tuh..
bukan ape..dulu cantik sbb ikan lawa2 color2..
tapi asyik mati je..
so aku fed up laa..
so aku gi beli ikan lain laaa..
sbb terpengaruh ngan aquarium kat chop & steak Kg Baru tuh..
aku beli la ikan2 yg se-spesis dgn nye..
sbb aku tgk ikan kat kg baru tuh besar2 gile k..kagum..
so aku beli la ikan lampam jawa 2, 1 ikan tuh macam shark n lagi 2 ikan ape tah..panjang..
bile dah masuk aquarium nampak x lawa lak..
sbb aquarium aku comel je..x sedar diri gi beli ikan besar2..haha..
dah la rupa ikan tuh macam ikan yg bole beli kat pasar tuh..yg bole digoreng..
so papa yg mengambil alih jaga ikan2 tuh..sbb aku dah x rasa excited..

aku jaga ikan kat kolam depan tuh aje..
ade ikan bandaraya 6 ekor..bukan apa..bersih sikit kolam tuh..x yah jenuh nak membasuh..
ikan bandaraya suka makan kekotoran..baguss..
n ade ikan koi sekor je..
aku beli banyak..ade la belas ekor kot..kecik besar jari kelingking je masa aku beli tuh..
sekarang yg survive sekor je..dah panjang dlm lapan inci..gempak gilee..
sian je xde kawan..

so tadi aku nak gi kuan sang..beli pasir konyot..
aku mintak bapa aku 20 hengget la..mana tau boleh corner tgk ikan..
tp papa xde pecah.so die bagi 50 hengget..gumbiranya..
so aku pun tgk la ikan koi..
mahal gile k..dulu 6 hengget je sekor..
sekarang sekor 8 hengget dah la kecik..
so aku x beli..

aku gi kedai kat selayang..
sbb die jual 4 ekor rm10..n bole tahan besar la..dalam 6-8 inci la panjang nye..
so aku gi la misi mencari ikan sorg2..
tetibe ben call..aku cakap la nak beli ikan..
die suruh amik die dulu..
aku cakap dah kat selayang..malas la..
later baru aku nak jumpa..
sampai je kat kedai tuh..
aku tgk ikan kat situ pun dah naik hargaaa.. uwaaaaaaaaaaaaaaa
sekor rm6..tp besar sikit la dpd kuan sang tuh....
so dah jauh2 aku redah..
xkan nak balik tangan kosong kan..
so aku beli la 2 ekor..
satu color hitam orange, 1 lagi putih orange..
bile aku cite kat ben..die gelakkan aku..
die cakap sbb tuh die suruh bawak die..kalau die ade..confirm bole dapat 4 ekor rm10..wuwuwuwu.. FINE!!!
then aku gi umah ben..amik die..
sbb aku nak suruh die basuh aquarium..hahahahah *aku kejii*
aku takut la nak tangkap ikan tuh..
ayol pun xleh harap..ade ke ikan tuh melenting atas tiles..die bole buat bodo je..
so die kate nak basuh aquarium..aku cakap kirim salam..
baik ben je buat..sbb die expert..
n ben mengaku die bekas fisherman..tah ape2 tah...
semua lah die..bile gardening kat depan..habis die alihkan pasu2 mak aku..
bengang je mama..
bile aku marah..die kate dulu die keje buat landskap..
ape2 lah labuuu..malas aku nak layan..
silap2 aku bawak gi pasar..die kate die dulu pekerja pasar malam lak..
dalam kete tadi aku suruh die pakai seat belt..
die kate x payah..sbb die bodyguard from beijing..semua polis kenal..tah ape2..

so bermula la misi membasuh aquarium..
aku lepaskan ikan tuh dalam kolam depan..
tgh dok basuh aquarium ngan ben..siap bersabun..
titibe ku dgr bunyi kelepekk...
aku tgk ikan warna putih orange tuh dah kelepek2 atas tiles..
riaksi aku hanyalah menghentak2 kaki atas tiles..sambil jerit2..

" andoku ikan ite*kite* tuh terbang laaa...tolong la angkat kan"

" tepatttt *cepat* nanti ikan ite tuh atiii*mati* laa"


ben nak gi angkat tp tangan penuh sabun..
sian je ikan tuh kelepek2..
nasib baik konyot xde..kalau x harus die makan ikan tuh buat hi-tea..wuwuwuwu..
nasib baik ben capai net tuh..n masukkan balik ikan tuh..
psycho dow ikan tuh..
aku tgk die berenang atas2..pastuh melenting2..
gile ke hape weyhh..
mana ade ikan nak bunuh diri keluar dpd kolam..
ape die ingat kalau die terbang dpd kolam tuh..terus masuk sungai ke??

owh lupa..td aku bgn tido je..
aku tgk mak aku masak masak lomak tempoyak petai ngan ikan ape tah..
stoned gileee keyhhh..n telur ikan goreng berempah..
jadi adakah possible utk x makan nasi kat umah aku..??
tp utk dinner..mak aku telah menambah sambal sardin *favourite ben*
n sayur campur...
sambil panaskan lauk semalam..rendang ayam..*juga favourite ben*
gile banyaklauk..macam raya hindu lak..

ben lak poyo2..
cakap xnak makan..sbb dah kenyang..
serious aku x paham ben nih..
dah kenal aku 3 thn..
dah mula lepak umah aku sejak 2 1/2 thn..
bole dikatekan tiap2 minggu ade je lepak umah aku..
tp bile part makan nak malu2..
tension aku..
kenyang memanjang je..
aku kenal sgt la..
die nih kuat makan..
kalau kat umah die tuh..
nasi tggi macam gunung..
bile kat umah aku konon2 satu senduk je nasi..
nak je aku cucuk pusat tuh pakai screw driver..
bile mak aku suruh tambah..," xpe ma..cukup ma..dah kenyang ma"
herghhh..so sbb dah tau tektik die..
kite org akan siap2 letak nasik tggi gunung utk die..muahahahahha..
so td..memandang lauk semua ala2 favourite die..
lupa..dalam sayur campur tuh ade hati *favourite die jugak*
so die tambah satu pinggan lagi..hahahah..kenyang konon..nyampah aku..
itu pun..mama cakap, "tambah ben" ,die cakap.."xyah ma"..
bile aku terpandang je muka die..die buat sign language nak tambah..
owhhh..sekali bisu..*hahahahha, ayat cerite p.ramlee*..
xde la..tah ape2 tah..
apa yg die segan pun aku x tau laa..

p/s : aku kalau pasal makan..xde mase nak segan..nanti aku yg menyesal di kemudian hari..
eh x jugak la..aku x segan umah aku ngan umah ben je..n jugak rumah teman rapat..kalau org yg x biasa tuh..pun aku amik ala2 sikit je..poyo di situ..

10 comments:

Khalisa Ridzuan said...

ahaha! adakah boleh terpengaruh dgn akuarium chop n steak di kg baru?

hehehe..ikan dia yg kat bwh bot tu ke?eee..ok joking joking =P

u pelik n ur bf pun pelik dgn bahasa2 ando la..mcm2 la..pening tapi suwwittt =P

Intan and The Boys said...

hik..hik..akak pon ada ikan yang suke lompat2. ikan puyu my bf pancing dan bagi kat akak 2 bulan lepas. tapi mati sebab terlebih makan..huhu..

Sunan_Jati said...

oo mcm tuh.. len kali ajak la aku mkn kat umah hang gerenti aku mkn sampai pinggan licin....!

Peej said...

lisaolisut,
besar gile ok ikan die..kagum je tgk..bukan yg bawah bot la..itu scary..nih kat aquarium belakang tuh..

pelik ke??pelik jugak lah..maknanyer kite org je paham bahasa tuh..org lain x faham..menandakan betapa specialnye..huhu..

kurekuredalamperahu,
ikan puyu memang lompat2 la..lagi psycho..n ikan x bole makan lebih..sbb bodoh..dorg akan makan sampai pecah perut..

i pernah ade ikan..asyik bg maka je..sampai buncit..me n noy ingatkan ikan tuh bunting..boleh x?haha..

sunan_jati,
ok..jangan sampai makan pinggan sekali sudah..gagagaga

Anonymous said...

kalu ikan tuh lompat2 lagik, amik kuali pastuh goreng jerk, kasik konyot makan.. goreng pon sodap!

13may said...

takkan ajak sunan sorg saja...

ajak aku sama sekali yea....

err...hgpa nak ajak pi mana nih???

hahha...

Diana Ishak said...

peej,
ikan aku dah bersalin okkkkkkk.
2 ekor dah, baru tadi aku perasan.
Satu aku namakan Syawal, satu lagi Ebi.

Peej said...

hazarul,
ish..xkan nak bagi makan ikan koi..
gile ke??ngeri je..

13may,
welcome onboard...mana ade ajak ape2..ajak2 ayam aje..heheheheh..
gile nak ajak lelaki makan sama2..silap2 kene pancung dgn ben..tggu je keluarkat buletin utama..huhuhu..

green apple,
OMG!!! bestnyeee..gile gempak sampai dah bersalin..terel bebenor kau ngan encik wan pelihara..ikan aku asyik mati je.. =(

kesian shawal ngan ebi..penat2 masuk af..last2 jadi ikan..gagaga..

Ceera said...

malu tapi mahu mahu... mahu tambah nasik... hahaha... kelakar, sejibik ngan perangai abang ipar aku. oh!!!

Peej said...

tah ape2 ja..
nak segan2..
bukan nye kee bayar..
free pun nak segan..
dah org bagi tuh..makan je la..