Tuesday, May 29, 2007

kampung ku~


ok nih post yg keempat..huahuahua..
diatas ialah pelan kampung aku..
sorry burok bebenor pelan tuh..
maklumlah aku bukan arkitek ternama mcm hijjaz kasturi tuh..
yg hitam tuh..tangga..yg cokelat garis2 tuh pintu..heheh..

aku nak cite pasal kg aku..
arwah atok aku dulu cikgu besar..
arwah nenek lak cikgu darjah 1..x tanya lak ajar subjek apa..
adik beradik bapak aku 14 org..
2 kakak die dpd bini no 2..
lg 12 dpd nenek aku nih la..so bapak aku sulung..
cousin aku je sekarang ade dekat 50 org..
pengsan mak bapak aku nak bg duit raya..haihh..
atok aku belikan anak die setiap sorang tanah..
tp kampung/rumah pusaka nih dpat kat auntie aku..
jap aku kire..yg no 5.if x silap aku la..auntie lela..
kampung aku, kampung tedong,merlimau melaka..
ade 6 org dapat tanah kat area tuh..termasuk rumah pusaka la..
lagi lapan dapat tanah kat alai..termasuk la bapak aku..sorg 2 ekar..

so masa bapak aku kecik..kampung aku dpd serambi sampai area blk kelawar n blk penganin tuh je..
atok aku beli tanah alai tuh murah je dpd ceti..
atas tanah tuh ade rumah..org x bole duduk..sbb berhantu..
dulu rumah tuh..rumah bomoh hitam..bak kate omputih..black magic..
so atok aku pecahkan umah tuh..
so kayu2 umah tuh..die buat la renovation besar-besaran kat kg tedong tuh..
bernas kan??beli je la kayu baru..bole pulak di guna kayu umah bomoh hitam..
patut la seram semacam kampung aku tuh..
dapat tempias2 hantu umah lama tuh kot..haha..

kampung aku tuh besar nak mampus..macam kapal pun ade jugak aku tgk..
if balik raya..x kire la kat bilik mana or even ramai2 kat ruang legar tuh..serious takut gile..
paling x tahan sekali..if raya mmg family aku akan buat daging sambal..
utk makan ngan ketupat..pedas ya amat..
minuman pulak???slalunye akan ade berstack2 air botol/gas..
pedas lawan gas jadi apa???cirit birit...
slalu after 10.30 pintu menuju ke ruang makan dah tutup..
bilik mandi atas xde tempat membuang..
kene membuang kat bawah atau kat jamban luar terus..
sorry la aku nak pergi luar kan..kem salam..kalau siang tuh bole consider lagi la..

kau bayangkan dulu..masa aku belasan tahun..
aku terjaga pukul bape pagi tah..rasa nak terberis..
time tuh aku tido kat bilik kelawar..
nway,aku pggl bilik tuh blk kelawar sbb ade loteng kat atas tuh..n ade kelawar..boleh x??hishhh..
so aku kejut la bapak aku..cakap nak terberis..
so bapak aku teman la gi toilet..
gelap gulita je...walaupun bapak aku teman..
aku x rasa selamat..sbb bapak aku tertido kat meja makan tuh..
dah la toilet besar ya rabbi..area jamban duduk lak..pintu terkopak..
dah la angin tiup kuat..dengar atap tuh macam ade bunyi cakar2 je..
tp aku menyedapkan hati sendiri..aku anggap tuh bunyi daun kering or ranting2 yg langgar..
n atap tuh ialah yang jenis lutsinar tu okeyhhhh..
aku mmg x pandang mana2 la..aku pejam je mata..
dalam otak dok terpikir..ade 'bende' tggu area shower tuh la..
lepas selesai je..berlari aku ke arah bapak aku..mmg tido pun..
so naik balik..nak tido..skali nak terberis lagi..
tp sbb takut..aku tahan je keinginan tuh..tido lah daku dgn berpeluh2 menahan..hahahaha..

ade sekali tuh aku tido kat bilik pengantin tuh..
bilik nih aku panggil bilik pengantin sbb everytime ade wedding..sorg jadikan bilik pengantin..
aku pun x paham kenapa..bukan lawa pun..hahahaha..
mama n papa tido atas katil..
aku n noy tido bawah bentang tilam..
punya lah takut..aku takut jugak la..tp xla sepenakut noy..
mama n papa dah tido..kt org dok sembang dgn harapan sape tertido dulu..
skali noy menjerit..tutup muka ngan selimut..cakap takut..
aku ckp la,"bodoh la kau nih..asal???
noy jawab,"tgk tepi kau tuh"
aku dah rasa seram..tepi aku??xnak tgk..tp tertanya2 lak..apa bendenye..
so aku toleh laaaa...sialan...
mak aku gi gantung kat dinding..
paku belah bawah die gantung tuala warna putih..blah atas die gantung tudung die warna hitam..
cheeelooonoottt kan??mmg scary la..
mcm bende tuh tgh diri sebelah aku..nasib baik dpt tido dgn lena..xde pape..

mesti korg sangap..
cite aku semua pasal ketakutan aku yg xde motip..
xde peak...haaaaaaaaaaaaaaa....tadi tuh intro jeee...
nih aku nak cite kes2 yg berlaku..
tp x jadi kat aku tp kat sedara2 aku laaa...
yg aku dengar cite...
aku bukan takut tanpa motive okeyh..

kes 1
terjadi pada cousin aku yg paling tua..kak baya
sekarang die 32 thn kot..
tp masa jadi umur die belasan..aku lg kecik laaa..
die turun dapur..wet kitchen..nak buat air..haus kot..
time tuh pukul 11 lebih kot..
xde sape kat bawah..
kat ruang legar pun tggl 5 - 6 org je still berjaga...
so tgh buat tuh..bile die pusing..
die nampak ade nenek tua sangat *ish,naik bulu roma aku*
macam nenek kebayan...die kate mcm umur 100 lebih..
pastuh nenek tuh jalan ke arah ruang makan..
die ikut..pastu nenek tuh hilang kat area depan blk air 2 tuh..
die jadi kaku je..bile salah sorang uncle aku turun nak check asal die x naik2..
tgk die kaku..bile tegur baru sedar..
pastuh nangis...sampai demam2 la..

kes 2
ade kene mengene ngan kak baya jugak...
masa tuh cousin2 bujang termasuk ayol..dalam 5 org lepak2 kat porch..
dlm pukul 9 lebih mcm tuh...
aku, kak baya n aisya(cousin aku 2 thn tua dpd aku) join sekali..
kire cool la dpat join geng bujang..huahuahua..
so tetiba kak baya sakit perut..biasa la..raya kan..mmg kire toilet tuh jadi bestfriend la..
so die pergi guna jamban luar..aku x paham la apesal dorg suka jamban luar..
dah la kene mecangkung..kene isi air dalam baldi..pastuh curah..leceh..
pakai jamban dalam kan senang..sivilize sikit..
dah la time tuh xde lampu lg kat jamban tuh..gelap gulita....sekarang dah ade mentol..
so tgh kak baya membuang..aku ngan aisya nak gi la kacau..
konon nak ketuk2 pintu..pastuh senyap je..
tapi baru bape tapak kite org jalan..terus patah balik..sbb gelap yg tersangat2 la gelap..
tanah nak berjalan pun x nampak....
bape minit pastuh kak baya dtg..
die tanya la kite org,
"siapa buat tadi??"
"buat apa??"
"siot je korg ek,ketuk2 pintu pastuh aku tanya..buat x tau je"
"huh,eh..kt org mmg nak kacau tp x jadi sebab gelap"
"abis siapa yg ketuk2 tadi???"

semua cabut masuk dalam..scary la..x syukerrr..


kes 3
ayol penah tido kat ruang legar tuh..
ramai2 la..bentang tilam semua..
pastuh die terjaga pukul bape pagi..
die tgk kat penjuru ruang tamu belah bilik air tuh..
ade kelibat budak kecik warna hijau(korg tau la ape bende kan??) dok berdiri je..
besoknye die demam..huahuahua..

kes 4
yg nih aku ade..
yg aku ingat time tuh ramai2 sembang kat ruang legar tuh..
ye la raya kan..lama x jumpa..berkumpul reramai..
banyak la bende nak bercerita..sampai pukul bape pagi..
tetibe ade bunyi orang ketuk pintu..
bukan ketuk macam biasa tuh..
tp ketuk sekali je..tapi banyak kali..
mcm nih..TOK..TOK..TOK..
pastuh kite org tanya siapa..xde sape jawab..
pastuh kite org tanya la sesama sendiri..ade org x balik beraya lg ke..tp semua ade..
so cousin aku(anak auntie lela) bg salam..xde jawab..tp stil mengetuk2
bdk bujang nak bukak pintu..konon nak tunjuk berani
tp auntie lela aku x bagi..time nih dah seram..tp semua diam je..
paham sendiri la kan..
skali ade yg gatal tanya,
"siapa tu la??apebende tuh??" *pulak*
relax je auntie aku jawab,"bende tuh la..tgk kite seronok..die nak join la tuh..kalau bukak td..kire kite bg die join la"

uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...bole pulak die cakap mcm tuh..
uwaaaaaaaaaaaaaa..malam tuh aku tido dalam keadaan yg amat rapat dgn org2 di sebelah aku..

shittttttt...aku kene benti laaaaa..
nanti aku sambung..
aku dah scary nih..
semua dah tido..
aku stop jap minum air..
sekali aku tgk konyot yg tgh landing kat kerusi hijau kegemaran die tuh..tenung je aku..
x kelip2 mata..aku panggil pun mcm xde perasaan..*die tening je belakang aku..cittt..*
aku dah rasa scary..nanti aku sambung..
aku tido kat sofa sudah..
takut nak naik atas..huhuhu..

p/s: nanti aku sambung..esok if aku x gi umah jonet lg..x pun after balik dpd umah die..bye..nunite..

7 comments:

Khalisa Ridzuan said...

kira besar gak la umah kampung u sis!
i pun ade pglmn if nk berak or kencing,toilet kat luar umah.takla jauh.tp kalau malam kene gak la kejut mak suh teman.
npe la nenek2 atok2 suka buat umah macam tu..haih...kampungku... =P

Ceera said...

memang sangat scary okey...

kg umah i pun ala2 cam u jugaks, besar ya amat... pastu macam2 jenis hantu ada. Siap opah i cucuk buluh terpacak kat setiap penjuru umah sebab nak halau hantu...

Tapi, selalunya... orang yang nampak2 hantu nie, orang yang spesel ajer. Kalau orang2 yang tak spesel cam u and i, cam susah skit ar..

Kejadian yang bersembang2 ramai2 tu pun pernah happened gaks, memang betul pun... dorang nak join sekali, tak pon.. dorang nak kasik amaran... pergi tido skang!!! bising!!! huhu...

euwwwwwwwww... seram...

Taiko said...

kalau kau cakap kampung kau Merlimau, memang aku percaya la. 2-3 tahun lepas aku drive malam2 buta kat jalan merlimau ke jasin tu. Kan jalan situ memang scary giller kan? Konvoi dengan pakcik makcik aku la. Aku nampak dengan mata kepala aku sendiri ada kepala terbang follow je kereta pakcik aku dari belakang. Sampai kat satu kawasan hutan tu, baru dia blah. Giller!

Intan and The Boys said...

heee...takutnye...

awatla seram sangat dik oii...!

13may said...

mak aiihhhhh.....

Sunan_Jati said...

mak oiiiihhhhh!!!!!

Peej said...

lisaolisut,
tula..daku amat merindui suasana kampung...tp bile teringat jadi takut laaa...

ceera,
siap pacak buluh??omg..that is even scarier..x payah special2..ternampak pun aku xnak..terdengar pun aku xnak..

taiko,
uwaaaaaaaaaaa...u lagi menakutkannn...tapi mmg la..jalan tuh slalu org eksiden..ade sekali tuh..ade pakcik naik basikal..
tgh kayuh ade rim lori tercabut melayang..kene leher die putus..kepala tercampak..tapi badan tanpa kepala tuh still kayuh utk beberapa saat..baru jatuh..
kepala tuh kut ikut uncle u..heheh..

kurekure,
tau xpe..seram kan..
berat telinga mendengar..berat lagi org*mmg berat pun* yg nak kene tido sana..wuwuwuwuwuwu..

13may & sunan_jati..
sorg aihhhh...sorg oiihhhh..sehati sejiwa betuiii..